Zoeken
  • Walter Coppé

WEBINAR GBA 9 maart 2021

In het webinar georganiseerd door de GBA (Gegevensbeschermingsautoriteit) kwamen een aantal belangrijke punten naar voor die stof tot nadenken geven, en waar een DPO, of Data Protection Office, je kan helpen.


Zo blijkt een groot deel van de KMOs' te worstelen met privacystatements. 70% ontvangt geen vragen van klanten omtrent GDPR. Slechts 18% van de cookiebanners laten een keuze toe. Het verschil tussen verwerker en verwerkingsverantwoordelijke is niet duidelijk en slechts 30% heeft een verwerkingsregister. (info : Unizo)


Dus nog werk aan de winkel.


UCM meldt de onwetendheid over welke documenten juist moeten gebruikt worden. Verdere vragen leven bij de KMO's zoals:


- Moet gesproken worden over GDPR in de algemene voorwaarden ?

- Wat is een privacyverklaring ?

- Bestaat een verschil tussen een privacybeleid voor een Eshop en een gewone website ?

- Wat zijn nu persoonsgegevens ?

- Wat wordt bedoeld met een retentiebeleid ? Hoe doe ik dat ?

- Valt B2B ook onder GDPR ?

- Hoe pak ik onderaanneming aan ?

- Wat zijn de controles en hoe groot kunnen de boetes zijn ?


Een studie bewijst dat bijna geen Risk Assessments , of DPIA, gedaan wordt omdat te weinig tijd en middelen bestaan binnen de ondernemingen.

Tevens bestaat een nood aan templates, sectorgerichte richtlijnen en opleidingen


Kortweg, GDPR veroorzaakt de nodige stress. Veel bedrijven zijn op zoek naar de weg om dit kunnen organiseren en vast te leggen in documenten om een 'gerust gevoel' te krijgen, en de zaak te kunnen beheersen.



De voorzitter van de GBA,Dr. David Stevens, heeft als slogan voor 2021 'More to come' gekozen.

GBA zal investeren in organisatie, nieuwe instrumenten met nadruk op gedragscodes, evenementen zoals webinars en een nieuwigheid "DPO Connect", die een gespecialiseerd platform voor DPO's dient te worden.


GDPR is uit de kinderschoenen uit.

Je voelt dat het leeft tot in de kleinere bedrijven. Maar de materie blijft moeilijk.


Daarom is het inhuren van die kennis via een DPO-as-a-service een niet te versmaden hulpmiddel. Een ingehuurde DPO kan je op weg helpen. Je bedrijf helpen starten


om GDPR Compliant te worden. Hij kan je ook vertegenwoordigen bij de autoriteit als je hem die opdracht geeft waar hij zijn neutraliteit wettelijk in bewaren zal.


2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven