Waarom investeren bedrijven in naleving van de AVG - wat mis je?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is van toepassing op een hele reeks bedrijven, organisaties en openbare instellingen die persoonsgegevens verwerken, ongeacht de branche, de omvang of de omzet, en die niet allemaal ervaring hebben met dergelijke voorschriften en daarom terughoudend zijn om te investeren in hun naleving.


Als u in een sterk gereguleerde branche werkt, bent u wellicht meer gewend aan het naleven van verschillende specificaties, normen, wetten of beleidsregels die uw dagelijkse werkzaamheden regelen.


Maar zelfs dan kan GDPR worden gezien als een financiële last met concurrentieverstorende bijwerkingen die bedrijven ertoe aanzetten om zich meer te concentreren op het vermijden van GDPR-boetes en minder op compliance en gerelateerde risico's en voordelen.


Als een organisatie een vergelijkbare houding aanneemt, kan dat voor veel extra uitdagingen zorgen voor privacyprofessionals - DPO-uitdagingen.


Gelukkig leven we in een datagedreven wereld en worden we niet gedwongen om onder aannames te navigeren. We weten nu dat bedrijven die in hun privacyprogramma's hebben geïnvesteerd een indrukwekkende ROI hebben behaald en de overhand hebben gekregen op hun concurrentie.


"In de afgelopen jaren is gegevensprivacy geëvolueerd van 'leuk om te hebben' tot een zakelijke en cruciale kwestie in de bestuurskamer." (Cisco Data Privacy Benchmark Study 2020)


Volgens de Cisco Data Privacy Benchmark Study 2020 zien de meeste organisaties een positief rendement op hun privacy-investeringen, en volgens de Cisco Data Privacy Benchmark Study 2020 ziet meer dan 40% voordelen die minstens het dubbele zijn van hun privacy-uitgaven.


Waarom zou het je kunnen schelen?

Over het algemeen schrijft de AVG normen, regels en vereisten voor die organisaties moeten volgen tijdens hun compliancetraject en streeft naar een raamwerk dat gelijke regels garandeert voor iedereen als het gaat om de verwerking van persoonsgegevens.


Het gaat echter niet alleen om het nivelleren van het speelveld, het gaat ook om het beschermen van de persoonlijke gegevens van individuen en hen in staat stellen hun rechten uit te oefenen en controle te hebben over hoe hun gegevens worden verwerkt, door wie en waarom. Om een ​​Linkedin-artikel te citeren:


"Je kunt geen economisch argument over een recht maken. Je accepteert de waarde ervan of je doet het niet. "


Dit betekent dat u moet nadenken over wat voor soort bedrijf u wilt zijn en wat voor waarden u wilt ondersteunen. Door te focussen op privacy als een van de belangrijkste waarden, kunt u vertrouwen creëren tussen u en uw klanten.


Uit onderzoek blijkt dat 65% van de mensen is gestopt met kopen bij bedrijven die iets deden dat ze wantrouwend vonden, terwijl 73% van de klanten zegt dat vertrouwen in bedrijven belangrijker is dan een jaar geleden.


Hoeveel investeren bedrijven in privacy?

Volgens de Cisco Consumer Privacy Survey bedroegen de gemiddelde jaarlijkse privacy-uitgaven in 2019 US $ 1,2 miljoen. De gemiddelde privacy-uitgaven van kleine bedrijven (250-499 werknemers) bedroegen $ 800.000.


Bij grote ondernemingen (10.000 of meer werknemers) bedroegen de gemiddelde jaarlijkse uitgaven aan privacy $ 1,9 miljoen, en 2% van deze ondernemingen gaf meer dan $ 5 miljoen uit.


Dus waarom zijn al deze bedrijven bereid om zoveel tijd, middelen en moeite te investeren in de naleving ervan om persoonlijke gegevens te beschermen?


Redenen waarom bedrijven in privacy investeren

Er zijn natuurlijk tal van redenen waarom bedrijven besluiten in hun privacyprogramma te investeren. Sommige redenen komen echter vaker voor dan andere.


1. verwachtingen van de klant

Klanten hebben luid en duidelijk verklaard dat ze transparantie en vertrouwen verwachten en bereid zijn hun zaken elders te ondernemen als direct gevolg van privacygerelateerde zaken.


Cisco's consumentenprivacyonderzoek geeft aan dat 84% van de respondenten geeft om privacy, om hun gegevens, om de gegevens van andere leden van de samenleving, en dat ze meer controle willen over hoe hun gegevens worden gebruikt.


Van deze groep zei 80% ook bereid te zijn om actie te ondernemen om het te beschermen, en van de privacyactieve respondenten gaf 48% aan al van bedrijf of provider te zijn veranderd vanwege hun gegevensbeleid of praktijken voor het delen van gegevens.


Hoewel het vanuit een klantpositie moeilijk is om een ​​duidelijk inzicht te hebben in de nalevingsstatus van een bedrijf, kunnen bedrijven hen extra zekerheid geven door een klantgerichte interface te implementeren waarmee ze hun verzoeken en voorkeuren kunnen communiceren en informatie kunnen verstrekken over uw beleid en de stappen die u tot nu toe heeft genomen.


2. concurrentievoordeel

Het percentage organisaties dat zegt aanzienlijke zakelijke voordelen van privacy te ontvangen, is gestegen van 40% in 2019 tot meer dan 70% in 2020. Voordelen variëren van operationele efficiëntie, wendbaarheid, innovatie, aantrekkingskracht voor investeerders, merkwaarde en meer.


Verrassend genoeg heeft GDPR laten zien hoe regelgeving positieve economische resultaten kan opleveren en heeft het veel bedrijven geduwd in hun digitale transformatie, waardoor ze een betere gegevenskwaliteit en een verbeterde algehele klantervaring hebben.


Bedrijven ervaren zes voordelen van een GDPR-compliant bedrijf :

1. Maximale efficiëntie

2. Verbeterde klantervaring

3. Verbeterd risicobeheer

4. Hogere qualiteit van gegevens

5. Betere marketing

6. Verbeterde cyberbeveiliging


3. Bedrijfswaarden

Bedrijfswaarden moeten uw visie en uw cultuur ondersteunen en beschrijven wat het bedrijf voedt. Ze vormen de essentie van de identiteit van het bedrijf: de principes, overtuigingen of waardenfilosofie.


Op dit moment strijden grote technologiegiganten voor uw vertrouwen. Apple beweert dat ze het enige technologiebedrijf willen zijn dat u vertrouwt, en er is een reden waarom.


Privacy ondersteunen als de waarde van uw bedrijf, betekent een merk creëren dat klanten met vertrouwen en transparantie zullen identificeren. Het houdt in dat u zich bewust bent van wat voor hen belangrijk is, dus het is ook belangrijk voor u. Daarom kan investeren in privacy ook worden gezien als een investering in de merkidentiteit en klantrelatie van het bedrijf.


Volgens Gartners voorspellingen voor de toekomst van privacy, is privacy vandaag, wat 'organisch' of 'wreedheidvrij' was in het afgelopen decennium.


4. Boetes en rechtszaken

Hoewel GDPR-boetes geen brandstof mogen zijn voor uw privacyvooruitgang, kunnen we niet ontkennen dat veel bedrijven nooit aan hun privacyreis zouden beginnen als er geen mogelijke boetes waren. Alle top 5 GDPR-boetes waren miljoenen boetes.


De AVG kent twee boetesniveaus:


NIVEAU 1: De minder ernstige overtreding kan leiden tot boetes tot € 10 miljoen, of 2% van de wereldwijde omzet van de organisatie in het voorgaande fiscale jaar, afhankelijk van wat het hoogste is


NIVEAU 2: Voor bijzonder ernstige overtredingen kan het boetekader oplopen tot 20 miljoen euro, of tot 4% van hun totale wereldwijde omzet van het voorgaande fiscale jaar, indien dit hoger is.


Naast het financiële aspect proberen bedrijven echter ook slechte publiciteit te vermijden die gepaard gaat met GDPR-boetes, reputatieschade en het behouden van merkwaarde en aantrekkingskracht voor investeerders. Uit recent onderzoek van FTI Consulting blijkt dat bedrijven een daling van hun wereldwijde jaaromzet met 9% verwachten als gevolg van een dataprivacycrisis.




Door uw verantwoordelijkheid te aanvaarden om persoonlijke gegevens te beschermen, kunt u de eerste hindernis overwinnen. De AVG moet echter worden gezien als een kans om uw digitale transformatie op gang te brengen, algehele processen en klantrelaties te verbeteren en uw marketing te verbeteren door deze te voeden met relevante gegevens.


(bron : privacymanager.net)

0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
OPENINGSUREN
ADRES
GET IN TOUCH

Maandag tot Vrijdag :

Maak een afspraak

Collegelaan 55

2910 Essen

Belgie

phone wdcom360
mailadres wdcom360

03 321.04.16

KBO 0759461894

™©® Copyright WDCOM360
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
LINKEDIN.png