Zoeken
  • Walter Coppé

Telecommunicatiewet in NL verandert vandaag


Deze wet kan veel impact hebben een bedrijf zijn klantenbenadering, of prospects. Het Bel-me-niet Register wordt vervangen door een opt-in-systeem. Je moet dus voorafgaand toestemming geven als iemand je telefonisch wil benaderen.

De veranderingen

De aanpassingen zijn niet op ieder bedrijf van kracht en zijn gericht op telemarketing.

1. Opt-in = verplicht

Wanneer je prospects benadert per telefoon met een commerciële boodschap dan moet je toestemming hebben. Net zoals bij e-mail moet deze opt-in expliciet gegeven zijn, tenzij er sprake is van een klantrelatie. Deze verandering in de wet is voor alle particulieren en eenmanszaken.

2. Het Bel-me-niet Register verdwijnt

3. Klanten mag je wel bellen

Heb je de klant's telefoonnummer omdat je iets verkocht, dan mag je wel bellen. Ook dus met een commerciële boodschap. Maar alleen om gelijksoortige producten of diensten aan te bieden. Deze producten en diensten moeten voor de klant logisch zijn.

4. Maximale klanttermijn is 3 jaar

Het consent blijft 3 jaar geldig tenzij de klant het voordien verandert en aanpast maar is niet in de wet vastgelegd maarwel in de Code voor Telemarketing.

5. Telefonische ongevraagd benaderen mag niet meer

Dit zijn de mensen die nog geen klant zijn en waar je nog geen relatie mee hebt. Je mag ze zonder opt-in niet meer bellen.

Je mag wel zakelijke rechtspersonen zoals NV, BV, coöperaties, verenigingen en stichtingen voor ‘koude’ acquisitie benaderen.

6. Bellen met een herkenbaar nummer

Was al bekend, en is nu in de Telecommunicatiewet vastgelegd.

7. Bijhouden van opt-ins is verplicht

Je moet alle Optins bijhouden en kunnen bewijzen. (database, CRM ..). Volgens de AVG moet je in ieder geval de volgende gegevens opslaan over de opt-in:

  • Wie deze heeft afgegeven

  • Wat de status is

  • Waar en hoe deze verkregen is

  • Wanneer deze verkregen is

  • Welke toestemming is gegeven

Naast de eisen voor het verkrijgen van een opt-in moet je supplementair rekening houden met:

  • Bewijs : Leg de datum, het tijdstip en de bron vast.

  • Aanpasmogelijkheid zoals een right request in GDPR

  • Geen nadelige gevolgen als het consent ingetrokken wordt.


2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven